Έσπασαν τα δεσμά με τα… μαθηματικά

Αρίστευσαν σε μαθηματικό διαγωνισμό 14 μαθητές των φυλακών Διαβατών

Του Βασίλη Παπαδημούλη

«Η ελευθερία υπάρχει μέσα μας» είναι το σύνθημα των κρατούμενων μαθητών του γυμνασίου που λειτουργεί μέσα στις φυλακές Διαβατών Θεσσαλονίκης.
Δεκατέσσερις από αυτούς διακρίθηκαν και αρίστευσαν σε διεθνή διαγωνισμό μαθηματικών, στον οποίο έλαβαν μέρος περισσότεροι από πέντε εκατομμύρια μαθητές από 43 χώρες από όλο τον κόσμο.


Το σχολείο δεύτερης ευκαιρίας μέσα στα πέντε χρόνια λειτουργίας του άνοιξε τους ορίζοντες για δεκάδες κρατούμενους που φοίτησαν σ’ αυτό και τους οδήγησε μακριά από τους παραβατικούς δρόμους της ζωής.
Σύμφωνα με έρευνα που έγινε πρόσφατα στην Ευρώπη, παρατηρήθηκε μείωση της υποτροπής στο 30% έως 50% των κρατούμενων που παρακολούθησαν έστω και έναν μήνα κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στη φυλακή.
Η φυλακή στην αρχή ήταν δύσπιστη για τη λειτουργία σχολείου, καθώς είναι επιφορτισμένη με την ασφάλεια και τη φύλαξη, αλλά σήμερα, μετά από πέντε χρόνια, και οι πιο δύσπιστοι έχουν πειστεί για τα αποτελέσματα του σχολείου.
«Έχει αλλάξει η συμπεριφορά όσων παρακολουθούν τα μαθήματα. Βλέπουμε να έχουν αποκτήσει αυτοεκτίμηση και να έχουν μεταμορφωθεί σε άλλους ανθρώπους», λέει ο αρχιφύλακας Κ. Βαρσάμης.
«Το μεγάλο μυστικό», λέει η μαθηματικός Φιλιώ Μαρινοπούλου, διευθύντρια του 3ου Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας των φυλακών Θεσσαλονίκης, «είναι ότι τους φερόμαστε ισότιμα και προσπαθούμε να αναδείξουμε τα ενδιαφέροντά τους και τις δεξιότητές τους και να τους βοηθήσουμε να καλλιεργήσουν και άλλες δεξιότητες. Μαθαίνουν πράγματα που δεν είχαν μάθει ποτέ παλαιότερα, με έναν πιο γόνιμο και δημιουργικό τρόπο, και αυτό σίγουρα τους εμπνέει».
Όταν υπέβαλαν την αίτηση για να πάρουν μέρος στον διεθνή μαθηματικό διαγωνισμό, στον οποίο συμμετείχαν και μαθητές από δημόσια σχολεία αλλά και από γνωστά ιδιωτικά εκπαιδευτήρια της Ελλάδας και όλου του κόσμου, δεν ήταν λίγοι αυτοί που περίμεναν μια αποτυχία. Κάτι που θα ήταν πολύ φυσιολογικό, καθώς οι μαθητές του σχολείου των φυλακών είναι όχι μόνο έγκλειστοι αλλά και ενήλικες που έχουν στερηθεί τη βασική εκπαίδευση ή ήταν αποκομμένοι για περισσότερα από δέκα χρόνια από την εκπαιδευτική διαδικασία. Όλοι οι παράγοντες ήταν πάρα πολύ αποτρεπτικοί στο να είναι καλοί μαθητές, και όμως αποδείχθηκε για άλλη μία φορά ακριβώς το αντίθετο.
Η είδηση της επιτυχίας τους ανακοινώθηκε έπειτα από δική τους επιθυμία σε όλες τις φυλακές, ώστε να ακολουθήσουν και άλλοι το παράδειγμά τους και να βρουν και άλλοι συγκρατούμενοι τις διεξόδους που ίσως τους αλλάξουν μελλοντικά τη ζωή.
Μετά την επιτυχία τους αυτή, οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό, πολλοί από τους οποίους έχουν καταδικαστεί σε βαριές ποινές κάθειρξης, τονίζουν: «Νιώθουμε πλέον πως είμαστε άνθρωποι που αξίζουμε. Προσπαθήσαμε και επιβραβευτήκαμε. Νιώθουμε μοναδικοί, δεν είμαστε η μάζα των φυλακισμένων».

Προσπαθήσαμε και πετύχαμε
«Ήταν ένα βιωματικό μάθημα για μας. Προσπαθήσαμε και πετύχαμε. Επιβραβεύτηκαν οι κόποι μας και ανοίγουν νέοι δρόμοι, καθώς πιστεύουμε πλέον ότι μπορούμε να πετύχουμε και να διακριθούμε αρκεί να προσπαθήσουμε», λένε οι αριστεύσαντες στον διαγωνισμό.
Όπως λένε οι μαθητές του σχολείου δεύτερης ευκαιρίας, μπορεί στην αρχή να είναι επιφυλακτικοί και δύσπιστοι, καθώς πιστεύουν ότι το σχολείο μπορεί να είναι προέκταση της φυλακής. Στην πορεία όμως καταλαβαίνουν τους διακριτούς τους ρόλους και αλλάζουν άποψη και δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους.
Από την πλευρά τους οι καθηγητές τους αισθάνονται περήφανοι, καθώς βλέπουν πως «όλοι οι μαθητές τους συμμετέχουν, συνδημιουργούν και προσπαθούν για το καλύτερο. Υποστηρίζουν και προστατεύουν το σχολείο τους και μέρα με τη μέρα αλλάζουν στάση ζωής και ξανακάνουν όνειρα».

Τρεις μήνες προετοιμασίας

Η ιδέα για να λάβουν μέρος οι μαθητές στον σχετικό διαγωνισμό ήλθε από τον μαθηματικό του σχολείου Δαμιανό Κανελλόπουλο. Η διευθύντρια του σχολείου, Φιλιώ Μαρινοπούλου, συμφώνησε με ενθουσιασμό. Από την πλευρά του ο υπεύθυνος του διαγωνισμού, κ. Λάμπρου, καθηγητής μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημα να συμμετάσχουν οι μαθητές του εν λόγω σχολείου στον διαγωνισμό, και μάλιστα χωρίς να πληρώσουν εξέταστρα (που είναι 12 ευρώ).
Για περίπου τρεις μήνες οι 14 κρατούμενοι μαθητές, προκειμένου να προετοιμαστούν, έκαναν έξτρα μαθήματα μέσα στο σχολείο της φυλακής, δείχνοντας μεγάλο ζήλο και όρεξη να μάθουν.
Για πρώτη φορά οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό αισθάνθηκαν μοναδικοί όταν τους φώναξαν έναν ένα ονομαστικά στα γραφεία για να τους δώσουν τις επιστολές συμμετοχής στον διαγωνισμό.
Ο μαθηματικός διαγωνισμός έγινε στις 23 Μαρτίου του 2011. Το κέντρο εξέτασης ήταν μέσα στον χώρο του σχολείου της φυλακής και τα θέματα ήλθαν σφραγισμένα με κούριερ.
Οι μαθητές απάντησαν σε πολλά προβλήματα (96 στήλες περιλαμβάνει η βαθμολογία τους!) αριθμητικής, άλγεβρας, γεωμετρίας, μέτρηση, πράξεις, λογική, εποπτεία χώρου κλπ.
Τα χαρμόσυνα νέα της διάκρισης των 14 μαθητών αλλά και της αρίστευσης τεσσάρων από αυτούς έγιναν γνωστά με σχετικό e-mail του υπευθύνου του προγράμματος, ο οποίος μάλιστα ήταν τόσο εντυπωσιασμένος από την επιτυχία τους που δήλωσε πως θα τους επισκεφθεί για να τους συναντήσει από κοντά στο πρώτο ταξίδι που θα κάνει στη Θεσσαλονίκη.

ΠΗΓΗ: makthes.gr

 

Advertisements

Υποβολή σχολίου (ακόμη και ανώνυμα ως Guest). Τα στοιχεία που ακολουθούν είναι προαιρετικά.

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s